samrenee.reismee.nl

Eerste dag in Rio

Hello!!

Hier dan ons eerste berichtje vanaf het continent aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.. Na een spannende en vermoeiende dag reizen kwamen we om 11 uur aanin het Art Hostel dat we vantevoren geboekt hadden, Hollandse tijd 4 uur ´s nachts dus we waren onderhand al 24 uur lang vrijwel wakker. Voor mij was het vliegen al een hele belevenis, ik heb nog nooit langer dan 3 uurtjes in zo´n tube gezeten en al helemaal niet zo´n grote! Toen we op de airport hier in Rio aankwamen waren we eerst alleen al een halfuur bezig om al onze waardevolle spulletjeszo goed mogelijk op te bergen, ik wist totaal niet wat er buiten de airport ons te wachten stond.. Toen we buiten kwamen was het al pikdonker, terwijl het hier nog geen 8 uur was. Buiten gingen we op zoek naar een bus en kwamen we er al snel genoeg achter hoe behulpzaam de Brazilianen hier zijn. Zoveel Brazilianen hier die je aanspreken omdat je een toerist bent, ze zoeken uit waar je naar toe moet en waarschuwen je voor berovingen. Toenweonderweg waren kwamer wat geroezemoes in de bus en bleek de ruit achter in de busgebroken te zijn, geen ideehoe dat is gebeurd, maar voor het gemak haalde de chauffeur de rest van het glas ook maar weg met een bezem. We reden langs de favella´s (sloppenwijken) van Rio,je weet niet wat je ziet! In de bus was een vrouw die de zelfde kant op moest en ons wel de weg zou wijzen naar Catete. Toen we eenmaal uitstapte liep ze met ons mee, terwijl we haar nauwelijks begrepen en alles met gebarentaal moesten doen, ze kon geen woord Engels en wij geen woord Portugees... maar voor we het wisten waren we bij onze hostel! De hostel is prima, aardige mensen, leuke sfeer en een lekker ontbijtje inbegrepen!

Vanochtend werden we al vroeg wakker, heerlijk, want zo hadden we de hele dag en konden we al snel genieten van het lekkere ontbijtje met véél watermeloen en twee aapjes! Zodra we klaar waren gingen we de stad verkennen. We liepen naar Praia do Flamengo, het dichtsbijzijnde strand hier. Er lagen allemaal voetbalvelden en iedereen was hier aan het voetballen, hardlopen en wielrennen. Er was zelfs een vijfbaansweg voor fietsers, net zoals een snelweg! Zo kwamen we in het centrum en voelden ons steeds onveiliger, je schijnt hier wel redelijk veilig te zijn als je door de grote straten loopt, maar zodra je een hoekje of een straatje inslaat wordt het onveilig. Dat hebben we vandaag van veel mensen horen zeggen, zo zijn er ook mensen geweest die zich met ons bemoeiden hoe we het bestemet ov konden gaan, alles voor de veiligheid. Zo hadden we deze ochtend onszelf een citytour gegeven!

Hierna besloten we naarde grootste toeristische atractie van Rio te gaan: Cristo Redento op de Corcovado, ofwel het Christus beeld hoog op een berg. Het kostte wat tijd (2 uur wachten voor het treintje dat omhoog gaat), maar het was geweldig! Het treintje reed ons 750 meter omhoog, waar ons een prachtige uitzicht stond te wachten. Van boven is de stad prachtig, helaas is dit vanaf de grond niet zo. Er staan prachtige, koloniale huisjes, maar het lijkt allemaal vergane glorie. Het lijkt alsof alles ooit zo mooi is geweest, maar er een ramp is gebeurd waardoor de stad verschrikkelijk achteruit is gegaan.

We hebben een tijd genoten van het uitzicht en toen we eenmaal weer in de stad waren hebben we een grote bord spaghetti met meatballs gegeten, omdat we omkwamen van de honger! Vervolgens gaven we onszelf een tour naar het Maracana stadion waar het volgende WK gehouden wordt! Ook dit ligt tegen de Favella´s aan en dus kwam Daniel naar ons toe om ons wegwijs te maken, omdat we er zo toeristisch uitzagen.. Hij vertelde een hoop en reed ook weer een busritje met ons mee, hij was een paar maanden geleden in Amsterdam geweest! Na het stadion gezien te hebben namen we de metro naar Lapa, daar zouden leuke barretjes zitten, maar op vrijdag en zaterdag schijnt het hier zo erg te feesten dat zelfs de straten worden afgesloten, jammer genoeg kunnen we dit niet meemaken. Toen we in Lapa aankwamen was het al donker geworden, en aangezien dit voor mij hier overdageen gruwelplek was, vond ik het hier ´s avonds ook niet echt aangenaam. Dat kwam doordat het zondag is en daardoor wat rustiger. Nog steeds dood moe van een jetlag besloten we maar richting de hostel te gaan en eens een blogje te schrijven over onze eerst dag in Rio! Morgen weer een nieuwe dag... op de stranden van Rio; Copacabana en Ipanema!

Fabian

Klinkt als een ernorm avontuur! Wij zijn hier denk allemaal wel een beetje jaloers. Leuke blog renee! Ik hou het verhaal bij. Doe voorzichtig groeten Fabian

Joyce

Hi Renee en Sam,
Wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Leuk verhaal hebben jullie geschreven. Komen er ook nog foto's? Zo ja, dan koop ik extra ruimte voor jullie.

Liefs, tante Toos

Lincy

Hey mop,
Het klinkt geweldig! Ben nu al benieuwd naar de foto's over een halfjaar! En oja, Nathalie is alweer weg :) haha!
Heel veel plezier!
Liefs

Marian

leuk verhaal renee. Zijn jullie nog maar een dag weg en dan al weer zoveel indrukken. Ik ga de plaatjes er eens bijzoeken.
Adoptiebroertje hier gedraagt zich ook geweldig; luistert goed en gedraagt zich keurig. Dikke kus Marian (de mam van)

mama

Hé schatjes, ik zal niet al te moederlijk klinken, maar ik ben blij dat jullie zo goed uitkijken! Veel gezien en meegemaakt op de eerste dag nog maar! Geniet!!!!!!! veel liefs mama.

Morris

Mooie verhalen! heb weinig terug te vertellen behalve dat ik geniet van de blogs;) blijf schrijven want het heeft zeker een nut;)