samrenee.reismee.nl

Rio do Ganairo

Zooo, de afgelopen dagen waren beter dan zondag (onze eerste dag). Er zijn heel veel christelijke mensen in Rio waardoor de straten compleet uitgestorven waren (en dus gevaarlijk). De Samba die uit Rio is ontstaan komt steeds meer naar voren. Mensen zijn vrolijk, behulpzaam en luidruchtig. Zwart wit en pinda leeft hier door elkaar heen en met elkaar samen, multicultureel slaagt hier blijkbaar wel :). Brazilianen zijn een mix van portugezen (de koloniale overheerser) negrioden (de ex-slaven) amazonas (orgininele bewoners) duitsers en italianen (gevlucht na de tweede wereld oorlog uit angst voor vergelding). Kortom een vrolijk geheel, onze vriend Luis omschreef de samenhang van de mensen als een Favela... alle huisjes staan op elkaar en men kan dus niet zonder elkaar en moet met elkaar doen!

Iedere ochtend zitten we met Brazilianen aan het ontbijt, ons hostel is een oud opgeknapte parkeergarage waar een hele relaxte sfeer hangt en Faithless zit achter de balie. We nemen een lekker bakje koffie dat hier vers uit de velden is gehaald. Het resultaat is dat Renee en ik DIRECT een half uur op de wc zitten (raad eens wie er moest wachten?? haha ja ik... ik ken me plek...) Na ons bakkie vertrekken we naar deCopacabana en Ipanema stranden. Dit zijn de welbekende stadstranden van Rio, met stringbikini,skokosnoten, 31graden en toch ook strandverkopers!We lopen beide gigantische stranden af.... (Op de Copacabana gaven deRollingstones een concert voor 1,2 miljoen mensen!)wat is het toch heerlijk om een strand midden in de stad te hebben, het doet je de ellende van de andere 99% vande stad vergeten. Iedereen loopt op de welbekende Ipanema;s of Havainas slippers en er zijn winkels met wel 1000 slippers. De golven zijn lekker hoog en het water is koud dus we zien eigenlijk niemand zwemmen, we hebben toch een duikje genomen om op te frissen, en na een dutje zijn we lekker uit eten gegaan.

In Rio heb je per-kilo restaurants, het woord zegt het al, je betaalt per... ons... een erg leuk concept voor een eurotje of 7 heb je een hele gevarieerde maaltijd. Waarom hebben we dit niet in Nederland??? Na het eten gaan we naar Pedro do Sal, vrijwel niemand kent dit maar we hebben ons het aan laten raden door Faithless. Pedro do Sal is de plek waar vroeger alle slaven zaten maar nu is het nog een van de weinige plekken onderaan de Rio Norte waar een Samba-ontmoeting is. Het is volledig braziliaans en erg gezellig, op een gebied zo groot als een klaslokaal en een klein bergje tussen de huisjes zit 5 man aan een tafel Samba te maken...Iedereen staat eromheen een beetje te wiebelen, maar vooral gezellig te praten. Wij als gringo, (buitenlander, maar zo worden we dus genoemd), vallen wel een beetje uit de toon, we zijn moe en besluiten terug naar ons hostel te gaan.

De volgende dag gaan Reneeik en onze gids naar FavelaRocinha. Vlak tegenRio aan zie je een klein stukje favela.We rijden naar de topen zullen vanaf daar afdalen, toen ik het zag dacht ik nog,hmmm is dat alles. Maar eenmaal bovenaan hadden we een uitzichtover de helefavela! 250.000 mensen!!! op een oppervlakte vanbij lange na nietzo groot als Voorschoten.Allemaal huisjes die op elkaar, over elkaar en onder elkaar staan. Werkelijk niet normaal... Op het oog lijkt het de grootste bende ooit! En met alle verhalen over druglords, bendes en andere drama gaan werecht door defavela heen...

Het blijkt allemaal anders dan gedacht. Ten eersteis al bijna de helft van de favela;s gepacificeerd, dit betekent dat ze overgenomen zijn door de politie. Sinds een aantal jaar is de overheid bezig met het leven van mensen in de favela;s verbeteren (best logisch want ongeveer 3 miljoen van de 7 miljoen mensen leeft officieus in de Favela,s). Vroeger stonden de favelas niet eens op de kaart, maar nu krijgen mensen gratis (betere) huisjes van de overheid. Deze betere huisjes staan in het midden en de overheid gaat vanuit het midden van de favela alles veranderen. Ten eerste krijgen mensen waardepapieren voor hun huis, als ze er 15 jaar wonen mogen ze hun huisje verkopen. Je moet je voorstellen dat dit hoop biedt voor mensen aangezien ze vroeger niets kregen voor hun huis, en de grond rondom rio exponentieel duurder wordt. Ook voor water, toilet en kabelbaan wordt door de overheid gezorgd. Kinderen die naar school gaan mogen gratis gebruik maken van het voetbalveldje, zwembad en sportschool. En zoals iedere favela is er beneden aan de berg een gigantische samba school!

We waren onder begeleidingdoor de Favela gegaan en het was ook echt meer dan verantwoordelijk om dat te doen!!Eerlijk waar,ik zou erzo alleen doorheen lopen... het probleem is alleen dat je echt compleet verdwaald!!! Af en toe mochten we geen foto maken omdat onze camera dan met 100% zekerheid gejat zou worden, maar dat is ook echt het ergste wat er zou gebeuren.

Beneden aan de favela komen we op het strand van sao conrado. We pakken daar het geimproviseerde hop-on busje terug ons hostel inde wijken Botofago en Flamengo. Deze wijken zijn onder sommige van ons wel bekend van degelijknamige voetbalclubs.Ook Fluminese en Vasco da Gamazitten in Rio (in deonderonwikkelde buurten van de ZonaNorte)...Bijna alleclubs waren vroeger roeiclubs (checkhet logo vanCorinthias)...En je merkt het voetbal leeft in Brazilie.Vrijwel iedereen draagt een shirtje vanzijn of haar club, en anders wel van de Seleçao. Bijna iedereen weetvanalles over voetbal, en het leukeis dat ondanks datBrazilie had verloren van Nederland toch iedereen fan is van het Nederlands elftal. Dit lijkt een beetje slijmerig, maar de brazilianen zijnecht fan van Joga Bonito, ofwel Sambavoetbal en hetNederlands elftal komt daar toch aardig bij in de buurt... zoalsmen dat hier zelf zegt. Onze vriend omschreef het mooi. Voetbal isde belangrijkste gebeurtenis van al het onbelangrijke.... en dat maakt het zo fantastisch mooi!!

De hele stad is al in rep en roer voor het komendeWK2014 en olympische spelen van 2016. Er wordt hier gezegd dat deze spelen gekocht zijn, brazilie heeft namelijk rond 2007 een van de grootste olievelden ter wereld voorhaar kust gevonden. (Vandaar dat de overheid ook die favelas zo goed kan opknappen). Brazilie zit in de lift, en je merkt echt dat er vooruitgang gaande is in dit land...al is er nu nog niet veel van te zien.... en we hebben ook nog helemaal niet zo veel gezien na pas 3 dagen... maarja. In ieder geval is het een erg mooie stad in een prachtige baai, met een prachtig park, mooi geklede mensen,prachtige bergen en ontzettend lelijke oude portugezegebouwen en veel armoede...

Oja, we zijn nog op de Escadaria de Selarongeweest waar Snoopdogg zijn clip beautifull opnam, hahah een erg mooi mozaik trap in Santa Teresa met alle treden met mooie tegeltjes van o.a. delfsblauw en plaatjes van amsterdam en het meisje met de parel van Vermeer. Dit trapje leidde ons door deoud Portugeze welvaartsbuurt waareen trammetje doorheen rijdt. Met mooi uitzicht overde stad en de Lagao (Lagune) sluiten we de dag af.Morgen op naar Ilha Grande - een natuurreservaat - met gifitige slangen ('be mindfull of poisonous snakes') Voor mensen die Renee kennen, wordt het geen pretje hahaha.

Nou excuus voor de stijl, punctie en taalfouten, maar zoals jullie vast zullenbegrijpen doe ik het even op z,n Braziliaans :)

Tudo Bem!!! (alles goed hier!)

PS; Het is ons nog niet gelukt om foto,s te uploaden, waarschijnlijk kan dit nog wel even duren maar we gaan ons best doen.

mam

He Sam, hoeveel kilo eet je nu op zo'n dag in Rio?
xx mam

Morris

Mooie blog ouwe, alsof je een national geographic documentaire kijkt;) enorm leuke info! Veel plezier! Hier helaas geen olievelden, dus de favela's van A'dam (Uilenstede) ligt er nog steeds hetzelfde bij;)

Tim P.

Gooozzeeerrr, klinkt super goed man!
Heb gelijk ff voor de beleving snoop dogg aangezet onder het lezen. Veel plezier daar!

SAMPA

Hallodaar,

Zo te lezen gaat het goed met jullie. Houwen zo!.

Las vandaag in de krant dat veel Brazilianen gek zijn op honden, vooral kleine hondjes. Zijn bijna net zo belangrijk voor hen als hun kinderen. Veel mensen dragen hun hondje overal mee naartoe. Ze krijgen kleren aan, als het koud is warme hondenschoentjes, gaan naar de creche en laatst is er ook een bruiloft tussen twee honden georganiseerd waar zij een trouwjurk droeg en hij een jacquet en veel honden uit de buurt uitgenodigd waren. Tja, kijk: dat is weer eens wat vrolijker nieuws dan de Eurocrisis, bankencrisis, miljardenbezuinigingen, Kadhafi, Assad of, niet in de laatste plaats, het weerbericht ... voor ... morgen.
De vraag is wel: klopt het bericht of is het nadruppelend komkommernieuws in de categorie Pinguin Happy Feet en Morgan de Orka?. Jullie kunnen het op straat checken. Laat ons weten hoe het zit.

Groeten,

Pa

Sam

@Mam? we weten niet welke mam... We eten schrikbarend, weinig, nl. 300ons... maarja, we voelen het dan ook meteen in de portemonee

@Morris, favelas van Amsterdam XD XD XD

@Pa nog geen rare honden gezien, wel veel en bij het eten hadden we een homo-hond, die zat met z'n 'benen' over elkaar!!

@Tim Leuk dat je de blog volgt, toen ik op die trap liep moest ik echt meteen aan die clip denken, er was ook een tegeltje met "barmhartig, heldhaftig en vastberaden"

mama monique

Maar even mijn naam erbij gezet (haha). Ben benieuwd hoe jullie de taal vinden? Missy groeit hard en zit nu op mijn arm terwijl ik dit zit te mailen. Claire heeft de eerste avonden nog veel moeten huilen dat jullie aan de andere kant van de wereld zittten! liefs mama
Trouwens, een leuk concept voor een B&B, ons-ontbijt.....

Just

Heb je ook al gezien of ze daar centrifugaalpompen gebruiken, of toch liever en vijzel? En wat gebeurt er met het ontwaterd retourslib??

Geniet van het "Duikbootvrije" zorgeloze bestaan daar! Wij houden het hier wel recht.