samrenee.reismee.nl

Van klein en vredig naar groot en chaotisch...

We hebben een dagje in een oud Portugees havenplaatsje gezeten. Het centrum was heel liefelijkmet witte huisjes, vrolijke mensen en grote kinderkopjes (kinderkoppen) de straat was zo ongelijk dat zelfs de ezels moeite hadden om door de straten te lopen.In sommige delen stond het water van de zeetot op enkelhoogte. We zijn metPeter en Gemma (Een engelsehusband en wifedie we tijdens hetkoken hebbenontmoet) wat Caipirinha,s enItaipavas (biertjes) gaan drinken. We hadden allebei last van een te klein budget dus gingen op tijd weer naar huis. Wel leuk dat zei ook last hadden van onze mede backpackers die zulke stoere verhalen vertelde over waar ze al dan niet allemaal waren geweest. Echt irritant soms die mensen die je tegenkomt, het lijkt of niets meer speciaal voor hun is, en ze altijd iets beters hebben gedaan dan jij!

Op naar Sao Paulo slingeren we door de bergen en zelfs boven de wolken. De braziliaanse kust is een mooie afwisseling van hoge groene bergen met mooie baaitjes met zandstranden. Maar toen!! reden we ineens 1 uur lang door favelas maar echt ongeveer van utrecht tot denhaag alleeen maar bende... aangekomen in Sao PAulo een stad van 22 miljoen mensen. Blijkt dat er echt nauwelijks iets te doen is! Het historische centrum zit vol met clochards, prostituees en een verdwaald iemand. Zelfs de man van ons hostel zegt dat we hier aan een dag wel genoeg hebben! Hoe is het mogelijk in zo,n grote stad!! Waar je ook kijkt zijn huizen, allemaal met tralies eromheen echt geen gezicht. En dan moet dit het financiele hart van Brazilie zijn?? Zelfs de avenida Paulista heeft bijna alleen maar gebouwen waar de verf vanaf valt.

Wij zitten gelukkig in Vila Madalena, een buurt voor rijke mensen dat is ook wel te zien want we zien de eerste audi en bmw van de reis, oja zelfs een ferarri! Het is hier een bohemien buurt, met veel kunst, veel terassjes en live muziek. Hoog op een heuvel in de stad is dit de enige plek waar het echt gezellig oogt. We zijn naar prachtige live muziek geweest, en deze avond zijn we even wezen kijken bij een heuze samba school. Samba wordt tot december geoefend in verschillende wijken. Aan het einde strijden de wijken tegen elkaar tot een wijk zich mag afvaardigen naar carnevalom koning-samba te worden. De oefenigen zijn een heus feest waar mensen samenkomen om te drinken te dansen en met de batteria,s te spelen (Chris zou zijn vingers hierbij aflikken want het trommelen is onnavolgbaar!). Het schijnt dat Sao Paulo rond 2020 de 13e rijkste stad van de wereld wordt. Maar daar is nu nog niets van te zien, alles in in staat van verval alleen de mensen geven echt kleur aan de stad.

Dat was goed te zien toen we rond het stadion van Palmeiras (braziliaanse AZ of FC TWENTE) liepen. Iedereen trok er op uit om naar de voetbal wedstrijd te gaan. We hebben nog even getwijfeld om ook te gaan maar de hoeveelheid politie weerhield ons ervan om te gaan. Ok, en het budget!! De mensen hier zijn vrolijk, goedlachs en behulpzaam. Iedereen is vrolijk, helpt je als je de weg kwijt bent, en zingt, danst en kust bij een begroeting. Jammer dat deze stad echt een hoop ellende van cement is.

En als je dan ook nog door een junk met een krant word geslagen, dan zeg ik...snel naar de nachtbus richting het zonnige en strandrijke Florianopolis...!! En we moeten ons nu echt haasten hahah!

Ciao! (Portugees)

Marian

Nou, dat is weer een smakelijk sfeertekening. Ik weet niet wie dit geschreven heeft maar het is echt smullen. Jullie nemen ons echt een beetje mee op reis. Maar wat een grauwe sfeer met die afgebladderde huizen met tralies ervoor! Hier is het soms ook spooky. Wat dacht je van 800 donderflitsen in 5 minuten. Ik bedoel maar..., daar hoeven we de stoel niet eens voor uit. Dikke kus mamS

Renée

Haha Sam had dit blogje geschreven! Sao Paulo was inderdaad echt verschrikkelijk, de tralies voor alle huizen maakten het helemaal af! Jeetje, en ik hoorde dat we ook een aardbevinkje hebben gemist daar?! Zoals hadden we eerder op dit continent verwacht... Kus!