samrenee.reismee.nl

Iguazu watervallen

Vanaf Florianopolis hebben Renée en ik de nachtbus naar Iguazu genomen. Dit zijn de watervallen op de grens van Paraguay, Brazilie en Argentinie. Zo´n 700km landinwaarts.In Paraguay ligt Ciudad del Este een goedkoop shop-oort en roversoord voor drugsmokkelaars, aan de Braziliaanse grens ligt Foz do Iguazumet 300.000 inwoners en aan deArgentijnse kant eendorpje van 2000 man puur ingericht voor toerisme voor de watervallenNa 12uur door oerwoud te zijn gereden kwamen we aan in een gebied dat vrij plat was maar toch aardig hoog is. Het is een basaltvlakte (hard lava, door de jaren heen ge-erodeerd, en daardoor plat en bebost met exotische bomen)...op die basaltvlakte stroomt 1 gigantische rivier. Na een aardbeving is er een scheur in de vlakte ontstaan die de rivier in 2-en splitst. Er zijn hierdoor watervallen ontstaan die aan twee kanten naar beneden vallen. (Aan de Braziliaanse en Argentijnse kant). De watervallen vallen ongeveer 70 meter omlaag, sommige in een keer en andere trapsgewijs. Sommige kronkelen als een slootje andere spuiten water als een kanon. De aanblik noemen ze niet voor niets de mond van de duivel.

We zijn 2 dagen rond deze watervallen gelopen en dat was nog veelste weinig!! De aanblik is zo onwerkelijk en echt niet in woorden te vatten. Ik ben meestal erg tegen amerikanen die zeggen dat alles ´awesome´ is en ´o my god´....maar ik heb het wel 1000x gezegd gister. Het leuke is dat Beide kanten van de rivier een ander zicht geven. De Braziliaanse kant heb je een overzicht over alle watervallen. Vanaf de Argentijnse kant loop jelangs de watervallen heen. Je kan onder watervallen doorlopen, bovenop de rand (afgrond) staan, bij het punt waar het water in het water valt... echt niet normaal en ver boven de verwachting van wat er allemaal mocht. Zelfs tot aan de mond van de duivel kwam je op een meter! (stel je voor dat je tussen 3 9-hoog flatten aan waterval staat (op 1 meter!)... Om het allemaal nog magischer te maken liepen door het oerwoud aapjes, dasjes-miereneters en vlogen er allemaal exotische vogels zoals een toekan (vd valk) en wat andere raarkleurige beestjes. Soms zag je wel 3 regenbogen in een waterval en dat alles voor maar 60 euro!! (is echt veel meer waard)...

Mijn punt is eigenlijk niet om te beschrijven hoe mooi het allemaal wel niet is, maar echt te overtuigen om dit niet over te slaan als je ook maar enigzins in de buurt bent! Waarheid gebied te zeggen wat we wel nog in een tropische regenstorm terecht kwamen, maar daardoor waren de mede toeristen weg en leek het alsof we alleen op het einde van de wereld waren (met poncho)!

Ergens midden in de bushbush kwamen we Esmee en Chris tegen, dit zijn vrienden van mij waarmee ik voor het Amsterdam Research Project naar China ben geweest. Echt enorm toeval!!! en totaal ongepland. We besloten om samen rond te lopen en zijn savonds uit eten geweest in Puerto Iguazu. Een klein argentijns dorpje! Tijdens het eten kwamen we Gemma en Pete tegen die we eerder in Paraty hebben leren kennen... Natuurlijk zijn we in een toeristisch gebied, maar het was wel verbazingwekkend!

Wehebben nog geprobeerd om naar de Itaipu dam te gaan, een binationaal gebied van Paraguay en Brazilie, deze damligt in een rivier die Brazil en Paraguay scheidt, en verzorgd permanent stroom voor 4miljoen mensen, het is dan ook de 1 na grootste dam ter wereld. Helaas mocht het niet baten, we mistte de lichtshow door gebrekkig openbaar vervoer... Helaas helaas

Oke, we zijn dus in Argentinie, al liftend zijn we de grens over gegaan. We werden uitgelachen door mede-passagiers, maar we waren mooi wel binnen 1 minuut in een auto, en een anderhalf uur eerder in Argentinie (we liften van voor de grens tot na de grens, dit is 4km, en scheelde 3x overstappen op de bus die wegrijd tijdens de paspoort controle). Je merkt al vrij snel verschil tussen Argentinie en Brazilie. Argentijnen zijn 49% Spaans en 49% Italiaans, stijlvol en blank! En Brazilianen zijn een totale mix van mensen. Ook het Spaans tov van Portugees is even wennen maar we komen een heel end met hakkie takkie Spaans. Dat was dus einde Brazilie, een ontzettend gevarieerd land! Niet altijd even veilig, maar zeker een mooi, relax en gezellig land!

We zijn momenteel in Buenos Aires, het oogt als een ontzettend gave stad, je hoort dance muziek, ziet hippe mensen en de buurten zien er leuk uit! Maarja dat is nog even afwachten, morgen eerst maar eens op zoek naar een appartement.