samrenee.reismee.nl

Update Buenos Aires

De stad begint nu aardig te wennen. We kennen de chaotische buslijnen een beetje en we voelen ons aardig op ons gemak. We gaan af en toe zonder elkaar op pad, maar komen toch altijd wel weer bij elkaar terecht.

In de afgelopen dagen ging dat makkelijk, we hadden allebei een telefoontje nu moeten we het toch weer op de postduiven manier doen want ik ben al na een week bestolen!! Gelukkig ging het maar om 10 euro en een telefoontje en het is waarschijnlijk in de drukte van mensen gebeurd. Dus helaas helaas.

Afgelopen dagen zijn we naar de ´volksbuurten´ La Boca en San Telmo gegaan. Inmiddels zijn dit heuse toeristen oorden, maar dan nog zie je de charme van de straatjes wel door het toeristische heen. Boca is de wijk van de bekende voetbalclub Boca Juniors (4xbeste voetbalclub van Latijns Amerika en 1x van de wereld)en de huisjes zijn vaak in alle kleuren van de regenboog geschilderd. Dit geeft een heel leuk gezicht en ik vraag me wel eens af waarom we dat in Nederland niet hebben?¿ (Calvinisme?¿). Ik probeer nu wanhopig een kaartje te krijgen voor de wedstrijd van Boca, de Argentijnse passie voor voetbal werkt aanstekelijk. Ik mis voetbal, en wil ook niets liever dan naar die wedstrijd toe. Het vervelende is alleen dat Socios (leden) voor een tientje naar binnen kunnen en ik 60 euro neer moet leggen. Het plan is nu om zondagochten naarde socio-ticketverkoop te gaan en te hopen dat er een welwillende Socio is die me op sleeptouw wilt nemen.

Op deze manier proberen we low-budget toch op de mooiste plekjes van het continent te komen. Gisteren bijvoorbeeld zijn Renée en ik uit eten geweest in combinatie met een tango, opera en milonga show. Normaal kost dit een euro of 30 zonder eten!! We vonden het dus ook erg balen dat we hier niet heen kunnen gaan. Toch is het ons gister gelukt om een restaurantje te vinden met een free-tango show. Extra genieten dus. We aten een overheerlijke Argentijnse steak, die zo mals was dat je bijna niet hoefde te snijden, en tot slot namen we nog een wijntje uit Mendoza. Niets te klagen dus!!

Maar de dagen gaan voorbij en ik wil niet alleen vakantie vieren en aanklungelen. Renée en ik zijn vandaag dus apart op zoek gegaan naar werk. We kennen de stad nu en hebben de meeste wijken en toeristische plekken wel bezocht. Renée wil het liefst in de horeca aan de slag ivm haar interesses en opleiding. En ik ben op zoek naar vrijwilligerswerk.

Mijn zoektocht begon vanochtend en vereist een korte inleiding. Van papa heb ik een boekje gekregen over de buitenwijken van Buenos Aires. Deze liggen 35km buiten de stad en hebben het karakter van een dorpje en eigen gemeente.Van mama mocht ik niet naar deze wijk en ik heb ookbeloofd om dit niet te doen.

Mama je raad het al, en het spijtme, maar ik heb me belofte gebroken!!Je snapt natuurlijk dat ik nooit naar deze buurt zou gaan alshet echt niet kon!Maar ik heb je ook beloofd om eerlijk te zijn. Nee El Jaguel is een hele arme buurt maar erg veilig en heeft een dorps karakter.Ik heb de schrijver van het boek ontmoet en kon daarprima langskomen. Hij woontaan de grote weg vanaf het station.Marc van der Post werkt voor de kerken is tussen de gemeenschap gaan wonen. Hij was zeer verrast dat ik langs wilde komen en wehebbensamen gelunched in zijn huis. (Er zijn maar 500 van zijn boeken uitgebracht). Het boekje schrijft over het leven in El Jaguel in een theologisch perspectief. Hoe de kerk zaken regelt voor de gemeenschapaa, hoe de mensen elkaar helpen en hoe vriendschappen ontstaan en ´leven´. Het is een inspirerend boekje en het heeft me aangezet om langs te gaan. Volgende week dinsdag ga ik met Marc melk uitdelen in de wijk. Geloof me de kans dat ik aangereden word door een bus is een miljoen keer groter dan dat er in El Jaguel iets gebeurd.

Tot nog toe lijkt me dit niet voldoende werk voor de komende weken en morgen ga ik dus naar de andere kant van Buenos Aires naar de Voedselbank. Renée gaat terug langs een restaurantje dat interesse heeft getoond in haar aanbod en weer keihard verder zoeken. Ik hoop dat het haar lukt, ze wil het heel graag en is bang dat het haar niet gaat lukken. Maar ik durf te zweren dat het gaat lukken!!!

(Sorry ik word de internetwinkel uit gekicked.... ze gaan dicht... heb haastig geschreven. Aanpassingen en aanvaullingen volgen later) Cheers!!!

Reacties

Reacties

flo

hey harendraaier! goed te horen dat jullie het daar zo leuk hebben! Melk uitdelen, voedselbank.... wat volwassen van je samwise;) Geniet van de verhalen, echt stoer dat jullie dit doen! En het baantje van renee komt vast goed, gewoon een beetje charme er tegenaan, volgens mij kunnen ze dat daar best waarderen;) have fun! x

robert en claire

Inderdaad Sam, toch mooi dat melk uitdelen! De mensen zullen je dankbaar zijn. Een hele goeie. Ben benieuwd hoe dat afloopt met de Voedselbank. Kun je niet ergens aan een telefoontje komen voor weinig?
Ik zweer.. Renéetje, nog even doorzetten en je hebt die baan joh..
Enne aanklungelen nee..wel af en toe een feestje toch?
hoi sam en renee ik mis jullie wel hoor. maar ik heb mijn
voet gekneusd dus ik lig op bed. ik hoef dus niet naar
school.xxxxxxxxxclaire

marlies

hola, ik lees "toevallig"jullie blog (mijn dochter woont ook in Buenos Aires, vandaar)Kijk eens even op de craigslist Buenos Aires voor werk!
http://buenosaires.es.craigslist.org/csr/2620916614.html
Ik weet dat pubcrawl erg populair is daar.
Voor vrijwilligerswerk kijk even op de site van Che-Amigo. Een top stichting.
http://www.cheamigo.nl/

Succes met alles!

mamS

Toen je het boekje kreeg voelde ik het al aan mijn water..
Nou ja, bestolen ben je toch al, wat kan er nog meer gebeuren!? Wel onwijs gaaf dat je gewoon die schrijver op bent gaan zoeken. Straks word je nog missionaris?! En ik durf er wat om te verwedden dat renee voor het volgende schrijven ook een baan heeft. liefs mamS

Sam

Hej Claire, wat vervelend van je voet zeg! Hoe is het gebeurd?¿ Maarja zoals je al zei bij ieder ongelukje is ook een gelukje. Je hoeft lekker niet naar school!!!

En mama, wat een moedergevoelens hahaha.... ze zeggen toch dat je op zo´n afstand nog altijd voelt wat er bij je zoon gebeurd.

Marlies hartelijk dank! We zijn al meermaals een Hollandse tegen gekomen, dus wie weet wel uw dochter.

Flootjeeeeeeee!!! Leuk dat je leest. Ik hou je FB in de gaten. We contacten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!