samrenee.reismee.nl

Vanalleswat

Het leek me wel handig om de vorige blog even aan te passen aangezien die zo haastig was geschreven. Er zijn hier veel internetcafes maar vaak werken ze met verouderde aparatuur, onhandige werktijden en soms met muntjes. De vorige keer moest ik snel weg maar in de tussentijd is er alweer zoveel gebeurd dat ik graag zou willen delen dat ik maar gewoon een nieuw blog begin. Renée is nu aan het koken en aangezien ze er niet van houdt als ik me ermee ga bemoeien maak ik mezelf maar even nuttig haha. Ik geloof dat ze bietjes aan het maken is! Gister en eergister heb ik gekookt Renée was een beetje ziek en toen aten we ook al Hollands. We verbazen ons dat we dit zo missen. Het is wat behelpen met 2pitjes en een mini aanrecht maar het lukt toch altijd aardig om er nog iets gezonds en leuks van te brouwen.

Zodoende,...

Het is me gelukt om bij de Banco Alimentos aan de slag te gaan, het ligt buiten de capital federal op een industrieterein midden ineen arbeiderswijk. Vandaag hebben ik en mijn gehandicapte collega´s en wat vrijwilligers van Accenture (vrijwilligersdag) ongeveer het hele assortiment van Univlever door onze handen zien glippen. We maken leuke combinaties van dozen voor de minder bedeelden. Dat zijn er erg veel in Argentinie. Meer dan in China of andere grote steden, zie je de villa´s (sloppenwijken) in en om de stad liggen. Veel Argentijnen zijn afstammelingen van Spanjaardendie honderden jaren geleden hierheen zijn gekomen om het land te koloniseren. In de 20e eeuw zijn er pas echt veel Italianen en Spanjaarden hierheen gekomen toen het economisch heel slecht ging. Argentinie was in het begin van de 19e eeuw een van de welvarendste landen ter wereld. De Italianen en Spanjaarden die geen plekje meer konden vinden op het platteland zijn tegen Buenos Aires aan komen wonen. Dit is later uitgebreid met Duitsers en steeds meer Bolivianen en Paraguayen.

Op het platteland is het vrijwel vol. Althans,het is heel erg leeg, maar grote bedrijven zijn steeds groter geworden en hebben steeds meer ruimteop het platteland op kunnen kopen.De Argentijnse economie drijft dan ook voornamelijk op export van landbouwproducten en vee. Dit houd het land staande na en tijdens crisisen. In de crisis van 2001 (toen de argentijnse overheid de koers van de peso losliet t.o.v. de dollar en banktegoedenbevroor) zijn mensen in een klap hun pensioentje, spaargeld etc. kwijtgeraakt). Het hele land lag op z´n gat en Buenos Aires groeide uit toteen grote sloppenstad. Nu gaat alles beter en er openen winkels in de sloppenwijken en mensen krijgen het beter. Maar nog steeds werkt ongeveer 50% van de mensen in Gran Buenos Aires in de informele sector. Je ziet dus ook door de hele stad mensen in het vuil graaien, bedelen, of broodjes en drankjes verkopen.

Binnen de ring is alles prachtig maarik kom steeds meer buiten de ring en dan zie je het ware gezicht van de Argentinie. Wat ik erg leuk vind is dat iedereen in Argentinie politiek betrokkenis.De grafiti heeft vaak een politiek statement, iedereen heeft zijn mening over de politiek, waarvaniedereen het overeens is dat deze corrupt is.De Argentijn is blij met Argentinie, arm tot rijk loopt met een shirtje van het land en iedereen is nationalistisch. Want tenslotte de mensen die op het Latijns Amerikaanse continent wonen zijn uit de bergen, stammen af van de incas, maar de Argentijnen kwamen over zee. Er is dan ook veel verbondenheid met Europa en Spanje, en als je het mij zou vragen zou een Argentijn best bij de Europese Unie willen horen. Wel grappig om dat te zien want dat besef had ik eerder nog niet. Toch hoor ik zo af en toe wel commentaar over Europa, bijvoorbeeld over de crisis die nu gaande is met Griekenland. De Argentijnen hebben indezelfde situatie gezeten en zeggen allemaal dat Europa moet leren van hun fouten. Argentinie is pas uit het slop gekomen toen het land failliet was verklaard. Een zware klap maar in de tijd daarvoor is met pappen en nathouden niets verbeterd. Het geld werd opgemaakt en er kwam niet terecht van beloofde veranderingen. Ik ben benieuwd....

Een kijkje in de dagelijkse politiek in Argentinie:

In Argentinie vind men dat vlees goedkoop moet zijn. Iedereen die arm is moet het kunnen eten daardoor moet de prijs laag blijven. De regering heeft dus een limiet op de prijs van vlees gezet. Vlees wordt echter steeds duurder doordat er zoveel ge-exporteerd kan worden en dus gaan de boeren liever exporteren dan aan eigen volk verkopen. Boeren die niet meedoen aan export kunnen dus van de lage prijs niet rondkomen en gaan hun land omzetten in soja-velden (of andere producten die meer opleveren). De armen mensen kunnen in ieder geval vlees krijgen.Nu willen de rijken dat de prijs van vlees omhoog gaat want de boeren laten hun koeien niet meer grazen op de vruchtbare pampa´s maar stoppen ze geheel tegen argentijnse traditie in vol met antibiotica en ander slecht voedsel. De rijken vinden dat hun vlees verpest wordt. Dit dillema wordt opgelost door protesten, de hele Avenida 9 was vandaag geblokkeerd door protesten over het vlees! Voor en tegenstanders door elkaar heen. Ik vind die politieke betrokkenheid wel leuk, maar en oplossing voor het probleem ik weet het niet!

Waar ik wel achter ben is dat het lijkt me in ieder geval niet prettig om in een land te wonen waar deeconomische situatie zo onstabiel is. Bijvoorbeeld een meisje van mijn ´werk´ had gespaard voor een vakantie naarAmerika. Dat duurde voor haar erg lang maar haar nicht ging trouwen. 2 jaar later was haar geld nog maar de helft waard door de fluctuatie van de Argentijnse pesos. Geen wonder dat wij onze huisbaas inUS Dollars moeten betalen.

...Ik zal binnenkort weer eens wat foto´s uploaden dan hebben jullie er wat meer beeld bij! Wat ik erg leuk vond om te zien zijn de rijtjesvilla´s ik zal eens een foto maken, het is hier heel druk met mensen, en dus zelfs de mensen die een villa hebbenbouwen die aan elkaar vast!! Anyway, nu moet ik denk ik snel terug anders kan ik fluiten naar m´n bietjes haha. Oja nog wat anders ik ben dus naar het stadion geweest waar Nederland de WK finale van 1978 verloor, wat een gekte moet het daar toen geweest zijn! Het is een inmens stadion. En vergeet niet dat in die tijd het hier een militaire dictatuur was en dat de mensen die gemarteled werden naast het stadion gebeurde!!! Maar ik heb dus naast de paal gestaan waar vdKerkhof ??? de bal tegenaan schoot waardoor we geen wereldkampioen zijn geworden!! Envorige zomer ging het ook al mis.... Vreselijk!!! Echt vreselijk! Maarja deze zomer maken we weer kans op het EK het leek me wel leuk om met een busje naar Polen te gaan. Iemand zin om mee te gaan?¿

Reacties

Reacties

Lia van der Mijn

Geweldig Sam om jullie verhalen te lezen! Moet toch even (als voetbalmoeder) opmerken dat het Rensenbrink was die tegen die paal schoot! En ik ben ervan overtuigd dat onze voetballers destijds niet rouwig waren dat ze geen kampioen werden. Het zou een moeilijke weg uit het stadion geworden zijn waarschijnlijk. Maar zover de voetbalgeschiedenis. Geniet nog lekker met Renee van jullie heerlijk reis! xx

Joyce

Dag Renee,

Heel veel succes met het zoeken naar werk. Leuk om te lezen dat je de wijze raad van je moeder overneemt.

Dikke kus!

Haha

Lia, ik zal tegen de vrouw van de stadiontoer zeggen dat het idd Rensenbrink was! Ik had al zo´n vermoeden, maar die mevrouw heeft wel 3x haar mond gebroken over het uitspreken van K·$%erkhof!! En daarbij te bedenken dat tijdens die wedstrijd naast het stadion mensen gemarteld werden en bestolen tijdens het militaire regime in Argentinie. Menigeen zegt dat achteraf geweten Nederland (en andere landen) toch nooit mee hadden moeten doen aan het WK

Morris

Geweldig stuk ouwe, echt een SAM-tekst;) Vind het altijd mooi om te zien hoe erg je betrokken en vooral geïnteresseerd bent. Waar normaliter mensen bezig zijn met zich verbazen en maanden bezig zijn zich thuis te voelen, lijk jij vanaf de eerste dag al inwoner en weet je meer van het land af dan wie dan ook hier;) Leuk om te lezen nogmaals, het leest als een Discovery-documentaire!

sampa

Alles goe aan de ander kant van de aardbol?.
Hier loopt e.e.a. gierend uit de klauw. Praat nog eens met een paar Argentijnen hoe ze de crisis precies hebben getackled, want de eerste grote Europese bank moet al weer genationaliseerd worden, omdat hij anders failliet gaat en de andere banken als dominosteentjes zullen volgen. Griekenland bungelt nog steeds aan een flinterdun Europees touwtje. Belgie heeft nog geen regering. In de Nederlandse treinen worden plaszakken uitgedeeld voor degenen die het niet op kunnen houwen. Hiddink dreigt te falen bij kwalificatie van Turkse nationale team voor EK. Robben heeft een geirriteerd schaambeen en is daarom aan zijn lies geopereeerd, da's logisch.
Lisa is naar Awakenings geweest, Maria heeft de nieuwe Adelbert ALV bij ons thuis ontgroend, de auto rijdt nog steeds als een zonnetje en we hebben net lekker gegeten, dus vooralsnog geen reden tot klagen. Wat hadden jullie vanavond op het menu: een mega Argentijnse vegaburger??

Ron

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!