samrenee.reismee.nl

Wijn aan de voet van de Andes

Na anderhalve maand BuenosAires vertrekken we overland van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan. Onze enige tussenstop is Mendoza, Argentinie. Deze stad bereiken we na 15uur rijden in een nachtbus. We zitten vooraan het raam en schouwspel van onweer boven de uitgestrekte graslanden van Argentinie is prachtig! Pas ´s ochtends als het licht wordt rijden we de woestijn-steppe aan de voet van het Andesgebergte binnen. Dit is dan ook de plek waar Mendoza ligt. De enige reden waarom mensen in Mendoza e.o. kunnen wonen is omdat het smeltwater van de Andes ervoor zorgt dat er heel veel bomen in de stad groeien waardoor er bijna overal schaduw is. Mendoza maakt sinds de afgelopen 10 jaar faam met haar fantastisch grote wijnstreek van voornamelijk Malbec druiven. Malbec wordt soms wel eens gekscherend vertaald als ´slechte mond´ ofwel ´slechte smaak´ omdat de Fransen van deze druif eigenlijk nooit een goede wijn hebben kunnen maken. Maar Argentinie, en in het speciaal Mendoza heeft deze druif een nieuwe kans gegeven en ondertussen is Argentinie de 6e grootste exporteur van wijn ter wereld.

Met 300 dagen zon i.c.m. met 600mm smeltwater en 200mm regen die er per jaar valt is het ook totaal niet moeilijk om wijn te maken. Er werd ons verteld dat de Argentijnen (vroeger) 90 liter wijn per jaar per persoon drinken en wijn is dan ook veel te vinden voor maar 1 euro per fles. Pas nadat Chili rijk is geworden van het exporteren van wijn zijn de wijnboeren in Argentinie gaan volgen. De exportwijntjes leveren namelijk veel meer op. So far so good...

We moesten eerst maar eens een hostel gaan vinden. de eerste (halve)dag zijn we de stad gaan verkennen, maar het was natuurlijk zaterdag en in het weekend ligt heel Latijns Amerika op z´n gat. Buitengewoon frustrerend want alles was dicht en we konden niet eens iets voor de volgende dag regelen! Ook op zondag is alles dicht, maar we zouden vast wel een excursie kunnen doen, alles draait hier natuurlijk om wijn, dus je kan paardrijden door de wijngaarden,trekkings de Andes in doen, wijnproeven, en fietsen i.c.m. met wijncursusen. Genoeg te doen zou je zeggen, ware het niet dat er verkiezingen zijn en iedereen verplicht moet stemmen. (Wij denken zelf dat arme mensen op deze manier ook gedwongen worden om te stemmen, en dat de huidige president die vooral populair is onder de armen die stemmen nodig heeft) Daarbij is er de avond voor, en de dag van de verkiezingen een complete drooglegging, dus geen wijn!!!

Dan blijft er in een keer nog maar 1 dag over en als we opstaan merken we dat de 200mm regen die er per jaar valt precies deze nacht is gevallen. En het rommelt nog steeds. Het zal toch niet waar zijn?¿!!

We nemen de gok en gaan per bus naar wijnstreek Maipu, daar huren we een fietsen gaan we een aantal aangeraadde Bodega´s /wijngaardenaf. We hebben geluk en hoeven niet door de regen te fietsen, het weer wordt mooier en het is echt geweldig om door de wijngaarden te rijden met in de verte de super hoge Andes te zien die Argentinie en Chili van elkaar scheidt. Maar we komen natuurlijk voor de wijn.

De eerst Bodega waar we heen gaan is LaRural - Rutinni we krijgen een rondleiding door een flink magazijn met gigantiche wijntonnen. Waar de rode Malbec druif (met vel om kleur aan de sappen te geven) een aantal dagen in blijft liggen. Van diezelfde rode druiven wordt ook witte wijn gemaakt, ze halen dan alleen het velletje-schilletje¿ eruit. Tot slotmerkt een oplettende gast op dat ze dan ookrose kunnen maken door rood en wit te mengen, zoals dat volgens hem in Argentinie zou gebeuren.Maar dit is een mythe,de druif ligt gewoon de helft van de tijd in zijn schilletje en je hebt een keurigsterke rose. Voor de verschillende wijnen die naar verschillende landen gaan heeft Rutinni verschillende labels, maar de wijn is hetzelfde. Tot slot krijgenwe een zogezegd premium wijntje. Maar het iswel grappig om tevermelden dat zelfs de zogenaamdekennerstoegeven dat een euro-wijntje soms net zo goed smaakt als eendure.

We krijgen de smaak echt tepakken want we leren echt een hoop, en dat in combinatie met het fietsen en proeven is echt leuk. Maar we leggen even snel een bodempje bij een olijfgaard die fantastische gave tapenades maakt ( met aubergine-chilipeper tapenade en olijf-roquefort als megafavoriet).

Nu gaan we naar een wijnproeverijmet eenterrasje,Tempus Alba. Zij makenwat meer premium wijn en voor 3 eurokunnen we er 3 proeven.Wenemen een Malbec enCabernet-Sauvignon. Het verschilzou zogezegd in de diep violet kleur van deMalbec moeten zitten ten opzicht van de meer rode Cabernet-Sauvignon, wie zien dit nog niet echt maar bij het proeven word al snel duidelijk dat de Malbec echt super fruitig is ten opzichte van de watpittige Cabernet Sauvignon.Eerlijkheid gebied te zeggen datwe het verschil helemaal niet zo goed wisten, maar het is zooo leuk om dit te leren.

We krijgen steeds meer zin en gaan nu naar een ander soortBodega van de familieDi-Tomasso. Ze hebben een kleine wijnkelder en nog monumentale (stenen) wijntonnen.Het is de eerst Bodegain deze regio en nog steeds in de handen van de familie die ooit zo gek is geweest omvanuitChili deAndes over te klimmen om eens te proberen of je daar ook zo goed wijn kan maken. Bij Di Tomassokrijgen we de verschillen te weten tussenhoe je aroma´s aan wijn kan toevoegen door frans of amerikaans hout te gebruikenvoor de wijntonnen. Dit getoaste speciale houtgeeft voornamelijk aroma´s van tabac, koffie, vanille en cocos waarbij de eerste twee vaak sterker zijn in Frans hout en de andere twee inAmerikaans hout. Over het algemeengeeft Amerikaans hout een sterke smaakt enFrans een soort van muffe...

Het grappige is dat iedereen die bij de proeverijen zit een beetje over aroma´s aan het filosoferen is en een lijst die we zien geeftook aan dat je echt alle soorten aroma´s uit een druif kan halen! Van ijzer tot aardbei en caramel totkatoen... Allesafhankelijk van je eigen smaak en alles vanuit dat simpele druifje.Zo´n gek idee.Af en toe zitten er bij de proeverij echt een stel rare vogels, die naar mijn idee veelste interessant over wijn doen,een beetje zoals mensen die een schilderij dat helemaal blauw is een half uur gaan bekijken. Maarja dat ismisschien een beetje hatelijk en negatief van me om zo te schrijven.

We hebben dus echt een super toegankelijke tour en sluiten ´m af bij een franse man en vrouwdie hier hun expertise uit Frankrijk komen tentoonspreiden. De wijnheeft een heerlijk body en door langer in hout te hebben gelegen dan normaal merk je echt dat dewijn helemaal niet zo hard aan komt in je mond!!Zelfs de scherpe Cabernet-Sauvignon niet.De man is lovend over alleswat Fransis, de wijnen, de hout en toch is de Argentijnse wijn maar een beetje slapjes.Wehadden echt zoiets van; man wat doe je hier dan! Waarschijnlijkkan de man gewoon heel goed Argentijnse wijn verkopen in Frankrijk door zijn achtergrond. Verder leren we nog over hoe hij zo groot is geworden, over hoe lekkerfranse kaasis, en alles wat we verder niet willen weten. Maar we taaien lekker af en wefietsen weer 13km terug.

Op de terugweg krijgen we de hele weg politie escort omdat de zon onder gaat, een beetje vreemd gevoelkregen we erbij maarer zijn vroeger overvallen gerapporteerd en ze willen waarschijnlijk de toeristische sector een beetje beschermen. Er wonen natuurlijk ook wel aardig wat arme druivenplukkers tussen de wijngaarden. Dat ziet er vredig uit maar hetze slapen soms met 10 man in eenhutje op de hei, enwat geld stelen van een toerist is natuurlijk niet mis.Eenmaal terug aangekomen drinken we nog wat met de lieve 200kgfietsenverhuurder van OrangeBikes enhebben we nog 2 uur spaans gepraat methem en zijn vrouw.Het ging natuurlijk over voetbal!!Hij wist me haarfijn uit te leggen waarom Argentinie beter is dan Brazilie in voetbal. Denk maar aan de betere clubs, Boca, River, Velezen Racing...die het meeste Copa Libertadores hebben gewonnen,dat Argentinie 14x Latijns Amerikaans kampioen is geworden en Brazilie 8x etc. etc. etc. Hij wist geen antwoord te geven op het feit dat Uruguay 15x Latijns Amerikaans kampioen is geworden, maar dat even terzijde. De passie voor voetbal spatte ervanaf. En de vrouwen moesten toekijken hoe we nog een uurtje in het spaans over de vercommercialisering van het voetbal praten (La Plata y Negociones del Futebol)...Jaja het Spaans verbetert.

Verder vertelde hij nog dat hij van iedere wijnproeverij waar hij mensen op de fiets langs stuurt hem jaarlijks een wijntje kado geven, behalve de fransman! En natuurlijk dat Renee zo mooi is!! Daar kan ik alleen maar mee instemmen, net als de honderd fluitende en toeterende mannen per dag. Echt schaamteloos! Ik zie het maar als een complimentje, maar Renee word er geloof ik een beetje gek van.

Ik ben trouwens iets vergeten te vertellen maar over onveilig gesproken, op de eerst dag begon een Nederlander tegen ons te praten al zijn kleren waren kapot dus hijleek wel een zwerver en bleef maar subtiel om geld vragen. Wat bleek nou, hij was begin de dag langs het busstation gelopen en een kereltje vroeg om een vuurtje, toen hij dat wilde geven spoot het jongetje iets in zijn ogen waardoor hij niets meer zag en al zijn spullen gejat werden. Tot zijn schoenen aan toe!! Hij had helemaal niets meer en moest nog natuurlijk helemaal naar Buenos Aires voor een nieuw paspoort. De verotte kleding die hij aanhad, die had hijvan de politie gekregen.Op ons kwam Jeroen verdwaasd en viesover en we wisten niet wat we moesten doen, uiteindelijk hebben we hem 20 euro gegeven zodat hij terug kan en wat eten kon halen. Ik ben erg benieuwd of hij de waarheid sprak want tot nu toe hebben we nog geen geld terug gekregen zoals hij beloofde. Anyway, of hij nou dit verhaal ophing en wel een Nederlandse zwerver was of echtzo diep in de shit zit, (want het was echt zielig en vervelend voor hem)we zullen het afwachten maar het is in beide gevallen erg vreemd!

En weetje, een half uur voordat hij was overvallen werden Renee en ik bij het busstation door 3 jongens om een vuurtje gevraagd-geschreeuwd... Denk dat we een goede uitstraling-afwimpeling hebben gehad. Verschil zit ´m dan denkik in het detail.

Morris

Ha ouwe! Leuk verhaal, je bent een echte wijnkenner geworden;) m'n pa leest jullie verhalen ook af en toe dus ik ben benieuwd wat hij hiervan vind. Al denk ik dat hij je opmerking over verschil tussen dure en eurowijnen durft te betwisten;) bedankt voor dit verslag, voel me weer een stuk wijzer;)

Sampa

Mooie verhalen: denk dat Renee en jij over een paar jaar wel een een Argentijns steakhouse kunnen beginnen met huisgemaakte tapenades en een prima wijnkeldertje. Of is dit verhaal geheel gesponsored?. Want onder je blog staat meteen reclame ........: " Wijnproeverij bij u Thuis
Inspirerend, leerzaam en gezellig Proeverij op elke gewenste locatie. www.wijnbeurs.nl/wijnproeverij".

Sampa

"Het verschil zit 'm denk ik in het detail".

Dacht even dat je het nog steeds over wijnen had, maar nee het ging om afwimpelen van een paar ellendige Jack the Rippers. Blij om te horen dat jullie wel alert blijven op dit soort, laten we zeggen: 'cultuurverschillen'.

Loes

Helaas zijn jullie er ook in getrapt, deze man is al jaren actief in Mendoza!

Sampa - over oplichter

Nederlandse oplichter scoort in Argentinië
Anneke Stoffelen ? 29/10/11, 04:51

Het busstation van Mendoza, Argentinië
Hij is blond, een beetje vadsig en halverwege de dertig. In paniek benadert hij Nederlandse toeristen die rondlopen in het park of rond het busstation in Mendoza, Argentinië. Hij is zojuist beroofd van rugzak, paspoort en portemonnee.

Hij vraagt niet om geld, maar de meeste landgenoten voelen zoveel meelij dat ze hem een centje toestoppen om de ambassade te bereiken. Hij zal het geld zo snel mogelijk terugstorten, belooft deze Kevin van Tilburg. Of Jeroen Hendriks, of Freek, of welke naam hij die dag ook heeft gekozen. Uiteraard zien de hulpvaardige reizigers nooit een cent retour.

Het is een oude truc. Maar 'Kevin van Tilburg' voert zijn toneelstukje kennelijk zo overtuigend op, dat hij zijn verblijf in Mendoza er al zes jaar mee bekostigt. De internetfora van sites als Lonelyplanet.com en Wereldwijzer.nl wemelen van de verhalen over hem. Zelfs de Nederlandse ambassade heeft in het verleden waarschuwingen voor de man opgenomen in het ambtsbericht. En toch is het telkens raak.

Jort en Karen
Half oktober was het de beurt aan Jort en Karen, die hun reiservaringen bijhouden op het weblog Jortenkaren.reismee.nl. Ze schrijven over Jeroen Hendriks: 'Hij was compleet overstuur. Hij moest in Buenos Aires geraken voor het consulaat, maar had geen geld of niets om een bus of hostel te betalen. We hebben hem uiteindelijk voorgesteld om geld te lenen en hebben dat dan ook gedaan. Hij was ons ontzettend dankbaar en we wisselden gegevens uit.' De volgende dag ontmoetten ze een toeristenkoppel met precies dezelfde ervaring.

Een slachtoffer schreef in 2008 op Reisstart.nl: 'Ik ben absoluut niet goed van vertrouwen, maar deze Kevin heeft absoluut een acteercarrière misgelopen.'

De Nederlandse ambassade in Buenos Aires zegt al sinds 2005 berichten te ontvangen van toeristen die zijn opgelicht door 'Kevin'. Een woordvoerder: 'De signalen komen vooral van Nederlandse reizigers, maar af en toe ook van andere nationaliteiten. Wij waarschuwen voor hem, maar kunnen verder niet veel doen. Voor zover wij weten is er geen aangifte tegen de man gedaan.' Ingrijpen door de politie is lastig, want de toeristen staan vrijwillig geld af aan de beroepsoplichter.

Op de site van Lonely Planet meldt zich iemand die na vijf jaar voor de tweede keer werd benaderd door Kevin. Kennelijk gaan de zaken goed: hij is niet alleen ouder geworden, ook dikker.

****
Drijfveren zijn niet altijd wat ze lijken: in de politiek, de economie, religie, bij mensen. Altijd koppie erbij houden. Voor 20 Euri een leuke ervaring/anekdote erbij: niet duur.

Groet.
Pa

Renée

Neeeeee joh!! Haha, ik lig echt een deuk hier! Ben ik dan zooo naïef? Het is mijn schuld haha, ik heb Sam achteraf uiteindelijk overgehaald geld te geven! Ik vond het zo zielig, ik kon mezelf helemaal verplaatsen in zijn situatie! Dit is werkelijk niet geloven. Hij mag die 20 euro van me hebben, voor zijn acteertalenten! Dat zei ik ook al eerder tegen Sam. Maar wat een vieze streken zeg... Ik heb me 3 dagen onveilig gevoeld in die stad door hem!

Sam

Ahhh!!!!! Ik ga terug... ik grijp m... Echt ik zag in zn ogen dat hij me in de maling nam! Als je zo heel diep kijkt... echt je gelooft niet wat hij allemaal heeft verzonnen en gedaan om dat geld te krijgen. Echt ongelofelijk!! en we hadden hem gewoon eerst niets gegeven!! Dit is echt hilarisch. Ik baal echt dat ik niet terug ga want hij verdient echt een oplawaai XD hahaha wat een verhaal, moet je eens kijken wat al die mensen schrijven. En wat doet die kerel daar echt?¿ dronkenlap, dan maar in de buurt van goedkope wijn zitten. Ooit zullen ze hem krijgen!

Smithk622

If you are going for best contents like myself, just pay a quick visit this web page everyday since it offers feature contents, thanks faefdeebcgcfbeee

Pharme974

Very nice site! [url=http://aieypxo2.com/tovqs/2.html]cheap goods[/url]

Pharmd506

Pharmc929

Pharma19

Very nice site! cheap goods

Pharmd465

Very nice site! [url=http://oixypea2.com/qxqsxoq/2.html]cheap goods[/url]